Testul IQ (Intelligence Quotient) masoara abilitatile cognitive ale unei persoane, prin compararea scorului obtinut cu cel al unui esantion de populatie.
Testele IQ utilizeaza o scala standardizata cu valoarea medie de 100. In majoritatea testelor, un scor intre 90 si 110, sau valoarea medie plus/minus 10, indica un nivel mediu de inteligenta. Un scor mai mare de 130 indica o inteligenta exceptionala si un scor mai mic de 70 poate indica retard mintal.
La copii, pentru stabilirea scorului IQ se ia in considerare varsta copilului testat, comparatia facandu-se cu cei aflati la un nivel similar de dezvoltare.
Notiunea de „masurare a abilitatilor cognitive” se refera a faptul ca testele IQ sunt concepute pentru a masura capacitatea generala a unei persoane de a rezolva probleme si de a intelege concepte. Acestea includ capacitatea de rationament, capacitatea de rezolvare a problemelor, capacitatea de a percepe relatiile dintre lucruri si capacitatea de a stoca si de a prelua informatii.
Evaluarea capacitatii intelectuale generale se poate face luand in considerare:
- abilitati spatiale: abilitatea de a vizualiza cum sunt manipulate formele;
- abilitati matematice: capacitatea de a rezolva probleme si de a folosi logica;
- abilitati lingvistice: aceasta ar putea include capacitatea de a completa propozitii sau de a recunoaste cuvintele atunci cand literele au fost rearanjate sau lipsesc;
- abilitati de memorare: capacitatea de a rememora lucruri prezentate vizual sau auditiv.
Intrebarile din fiecare categorie de testare sunt specifice unei anumite abilitati cognitive, dar rezultatele indica si capacitatea intelectuala generala. Majoritatea persoanelor au performante mai bune pentru un anumit tip de abilitate, dar nivelul performantelor pentru celelalte abilitati nu va fi radical diferit. Similar, daca o persoana are rezultate foarte slabe pentru o anumita categorie de testare, pentru celelalte categorii rezultatele nu vor fi exceptionale.
Pe baza acestor observatii, s-a teoretizat existenta unui element general al capacitatii intelectuale care este reprezentativ pentru majoritatea abilitatilor cognitive ale unei persoane.
Testele IQ trebuie sa contina intrebari din mai multe categorii de aptitudini intelectuale, astfel incat rezultatul testului sa nu fie dictat doar de o anumita abilitate.
Pentru ca testele IQ masoara capacitatea de a intelege idei si nu cantitatea de cunostinte acumulate, invatarea de noi informatii nu va determina automat cresterea IQ-ului. Procesul de invatare „antreneaza” creierul si stimuleaza imbunatatirea unor abilitati cognitive, dar modul exact si proportia in care o face nu au fost inca determinate. Descoperirea legaturii dintre IQ si procesul de invatare se va face pe masura ce vom intelege mai bine modul in care functioneaza creierul uman.
Abilitatile intelectuale depind in principal de factorii genetici, dar factorii de mediu socio-intelectual contribuie foarte mult la dezvoltarea lor.
Se poate imbunatati scorul IQ? Exista studii care au confirmat o crestere a capacitatii intelectuale in cazul copiilor care au beneficiat de o nutritie adecvata in primii ani de viata. De asemenea, un grad mai mare de stimulare intelectuala la varsta prescolara favorizeaza scorul IQ al copiilor in anii de scoala elementara, totusi cresterea nu este permanenta.
Pentru cei mai multi adulti, scorurile IQ nu se imbunatatesc semnificativ in timp. Mentinerea unei atmosfere intelectuale de stimulare (prin invatarea unor noi abilitati sau rezolvarea de probleme, jocuri etc.), favorizeaza unele capacitati cognitive, similar cum exercitiile fizice de rutina mentin corpul intr-o forma buna, dar influenta asupra IQ-ului nu este radicala.
In concluzie, scorul IQ al unei persoane este relativ stabil de-a lungul vietii, indiferent de educatia la care a avut acces. Acest lucru nu inseamna ca inteligenta nu trebuie si nu poate fi antrenata si imbunatatita. Testele IQ sunt doar o metoda (imperfecta) de masurare a unor aspecte ale capacitatii intelectuale. Numeroase opinii critica faptul ca testele IQ nu masoara creativitatea, aptitudinile sociale, intelepciunea, abilitatile dobandite sau o serie de alte lucruri considerate a fi aspecte ale inteligentei. In apararea testelor IQ este faptul ca masoara capacitatea cognitiva generala, un indicator care s-a dovedit destul de precis in masurarea potentialului intelectual.
Exista o corelatie pozitiva intre IQ si succesul la scoala sau la locul de munca, dar sunt multe cazuri in care IQ-ul ridicat si succesul nu coincid.
Subiecte: studiu